شماره ۴۰۵ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۶ مهر
صفحه را ببند
آماد گی فرود گاه های کشور برای شناسایی مبتلا یان به «ابولا»
مورد ی از بیماری «ابولا» د ر میان حجاج د ید ه نشد ، 4500 نفر درجهان تاکنون قربانی ابولا شده ا ند  مسافرانی که از کشورهای آفریقایی وارد  ایران شوند ، ماموران، گذرنامه آنها را به پایگاه‌های بهد اشتی ارجاع می‌د هند

شهروند | با گسترش شیوع ویروس «ابولا» د ر آفریقا و مشاهد ه موارد ی از این بیماری د ر سایر کشورها، وزارت بهد اشت ایران اعلام کرد :  د ر فرود گاه‌های بزرگ کشور که ممکن است گاه مسافرانی از کشورهای آفریقایی وارد ایران شوند ، ماموران گذرنامه آنها را به پایگاه‌های بهد اشتی ارجاع می‌د هند تا با این مسافران مصاحبه و معاینه شود و احتمال وجود ابتلا به ابولا د ر آنها به‌د قت مورد بررسی قرار می‌گیرد . محمود نبوی معاون مرکز مد یریت بیماری‌های واگیر وزارت بهد اشت با اشاره به این‌که مرد م کشور به‌طور معمول به مناطقی که د ر آنها  اپید می ابولا وجود د ارد ، مسافرت نمی‌کنند ، به ایسنا گفت: د رواقع احتمال انتقال این ویروس به کشور وجود ند ارد اما امکان اپید می این ویروس از طرق د یگر و به احتمال کم وجود د ارد که تمهید اتی د ر این زمینه انجام شد ه است. او افزود :  د ر مباد ی ورود ی کشور به مسافران آگاهی د اد ه می‌شود که د ر صورت بیماری، به پزشک مراجعه کنند و اگر هم تا سه هفته پس از ورود به کشور علایمی مانند تب و خونریزی پید ا کرد ند ، با مراکز پزشکی تماس بگیرند و
 اطلاع د هند .
نبوی با تأکید بر این‌که به‌طور معمول با کشورهایی که د ر آنها بیماری ابولا شیوع د ارد ، ترد د مستقیمی ند اریم گفت:  اگر فرد ی بخواهد از این مناطق به ایران وارد شود باید به کشور د یگر برود ، از آن‌جا به کشور د یگری مانند ترکیه یا د وبی پرواز کند و از آن کشور به ایران بیاید .
معاون مرکز مد یریت بیماری‌های واگیر وزارت بهد اشت از مرد م خواست تا د ر این شرایط از سفر به مناطق آلود ه خود د اری کنند ، اما اگر مسافرتی به مناطق آلود ه د اشتند ، به مراکز پزشکی مراجعه کنند . او یاد آور شد :  نگرانی عمد ه مرد م انتقال بیماری از طریق حجاج است، اما خطر انتقال ویروس ابولا د ر مورد کشور عربستان وجود ند ارد ، زیرا تاکنـون مورد ی از بیماری د ر این کشور مشاهد ه نشد ه است.
نبوی افزود : خطر کرونا ویروس از‌ سال قبل وجود د ارد که د ر این حوزه هم اقد امات لازم انجام شد ه و پزشکان مستقر د ر د رمانگاه‌ها آموزش‌های لازم را د ریافت کرد ه‌اند . پوسترهایی هم د ر این اماکن نصب شد ه است و د ر مورد این بیماری نیز قبل از سفر اطلاعات لازم به حجاج ارایه شد ه، د ر مراکز پرتراکم از ماسک استفاد ه می‌کنند و به شست‌وشوی مرتب د ست‌ها نیز توجه می‌کنند .
نبوی خاطرنشان کرد :  به‌ رغم این‌که سازمان بهد اشت جهانی اعلام کرد ه، خطر ابولا د ر عربستان وجود ند ارد ، اما وزارت بهد اشت د ر پمفلت‌های آموزشی که به حجاج ارایه د اد ه، علاوه بر اطلاع‌رسانی د ر مورد کرونا ویروس به نشانه‌های بیماری ابولا هم اشاره‌ای شد ه است و به حجاج تذکر د اد یم که تب، د رد شد ید عضلات و خونریزی ممکن است از نشانه‌های ابولا باشد .
او د ر اد امه با تأکید بر این‌که حجاج از د وره کمون بیماری نیز اطلاع د ارند ، گفت:  د وره کمون د ر کرونا ویروس د و هفته و د ر ابولا سه هفته است که د ر این د وره بیماری بد ون علامت است. معاون مرکز مد یریت بیماری‌های واگیرد ار وزارت بهد اشت خاطرنشان کرد : مباد ی ورود ی کشور از عربستان 19 فرود گاه است که د ر این فرود گاه‌ها اکیپ‌های بهد اشتی مستقر هستند که د ر صورت مشاهد ه علایمی مانند عفونت تنفسی، مورد معاینه قرار می‌گیرند . د ر صورت خفیف بود ن علایم د رمان د ارویی انجام می‌شود و د ر صورت وجود شد ت بیماری، فرد به بیمارستان اعزام می‌شود و به افراد سالم نیز تذکر د اد ه می‌شود که اگر تا 3 هفته علایمی از بیماری مشاهد ه کرد ند ، به پزشک مراجعه کنند .
اعزام 3هزار نیروی آمریکایی
به آفریقا برای مبارزه با ابولا
د ر پی انتشار گسترد ه این ویروس و مشاهد ه موارد ی از آن د ر سایر کشورها، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا به وزارت د فاع آمریکا اجازه د اد تا 3‌هزار نیروی نظامی به غرب آفریقا اعزام کند . ماموریت این گروه، تهیه و نصب زیرساخت‌های مناسب، ازجمله تجهیزات پزشکی برای مبارزه با ابولا است. به گزارش یورو نیوز، 6 نفر د یگر مشکوک به ابتلا به ویروس ابولا د ر اسپانیا تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار گرفتند . 3 نفر از این افراد به‌تازگی د ر آفریقا بود ه‌اند . به این ترتیب شمار افراد مشکوک به ابولا د ر اسپانیا به 18 تن رسید .
همزمان به نظر می‌رسد ، وضع عمومی پرستار اسپانیایی آلود ه به ابولا رو بهبود است. د ر آمریکا نیز پرستاری که به ویروس ابولا مبتلا شد ه برای مراقبت‌های بیشتر پزشکی از بیمارستان تگزاس به یک مرکز بهد اشتی د ر مریلند منتقل شد . براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهد اشت تا کنون نزد یک به چهار‌هزار و پانصد نفر د ر اثر ابتلا به ابولا جان خود را از د ست د اد ه‌اند .

 


تعداد بازدید :  171